مصاحبه روابط عمومي فدراسيون با سلمان تيموري قهرمان ارزنده ورزش سه گانه كشور

: :

:: مصاحبه روابط عمومي فدراسيون با سلمان تيموري قهرمان ارزنده ورزش سه گانه كشور

با سلمان تيموري يكي از قهرمانان شايسته و پر افتخار ورزش سه گانه كشور در باره وضعيت ورزش سه گانه، تمرينات، ميزان آمادگي و برنامه هايش براي ادامه راه در اين رشته به گفت و گو نشستيم كه در ادامه مي خوانيد:

- آقاي تيموري لطفا در ابتدا به طور اجمالي خودتان را براي ما معرفي كنيد.

+ سلمان تيموري هستم اهل شهر تويسركان استان همدان، 29 ساله هستم و حدودا 10 سال است كه در ورزش سه گانه فعاليت مي كنم كه از اين مدت 6 سال عضو تيم ملي بودم.

- براي ما تعريف كنيد كه چرا سه گانه را به عنوان ورزش قهرماني انتخاب نموديد؟

+ من پيش از ورود به سه گانه در رشته دو استقامت فعاليت مي كردم و دو عنوان قهرماني دانشجويان ايران در رشته دو استقامت را دارم. وقتي در استان يزد بودم توسط مربيان استعداديابي شدم و وقتي متوجه شدم چنين رشته ي جديد و جذابي تازه به كشور وارد شده و مي توانم در آن موفق باشم و توانايي هايم را نشان دهم تصميم گرفتم كه وارد رشته سه گانه بشوم.

- از عناوين و افتخاراتي كه در ورزش سه گانه كسب كرديد بگوييد.

+ من 4 دوره نفر اول ايران در مسابقات قهرماني كشور شدم كه همان طور كه مستحضريد بالاترين سطح مسابقات سه گانه در كشور است. و در چند سال اخير هم نفر اول ليگ و نفر اول رنكينگ ساليانه ليگ و فدراسيون بودم. يك عنوان سي و چهارمي هم در مسابقات جهاني كلمبيا و هشتمي آسيا در مسابقات قهرماني آسيا در كشور فيليپين و دومي مسابقات غرب آسيا در اردن را به دست آوردم.

- در حال حاضر چه فعاليتي مي كنيد؟ آيا براي حضور در مسابقات تمرين مي كنيد يا تصميم ديگري داريد؟

+ در حال حاضر تمريناتم را در دو نوبت صبح و بعد از ظهر ادامه مي دهم و به اميد خدا خودم را براي مسابقات قهرماني كشور، ليگ و مسابقات برون مرزي پيش رو آماده مي كنم، تلاشم بر اين است كه به بهترين شكل ممكن خودم را براي مسابقات آماده كنم.

_ تا به حال به دوران بازنشستگي فكر كرديد؟ فكر مي كنيد چند سال مفيد پيش رو داريد؟

+ هنوز خيلي زود است كه بخواهم در مورد بازنشستگي حرف بزنم چرا كه در سطح جهان ورزشكاراني هستند 40 ساله و بعضا بيشتر كه در مسابقات حاضر مي شوند و حتي روي سكو هم مي ايستند. چون اين رشته يك ورزش استقامتي است مثل رشته هاي شنا يا ژيميناستيك نيست كه سن پايين را طلب كند و هر چه كه سن ورزشكار بالاتر برود تا حدود 30 – 35 كه اوج قدرت و عملكرد ورزشكار است و 35 – 40 هم بسته به شرايط تمرينات و تغذيه مي توان نتيجه گرفت و شاهد اين مطلب هم قهرماني هاي متعدد و حضور در المپيك توسط ورزشكاراني در اين محدوده هاي سني است و تازه بعد از 40 سال ورزشكاران سه گانه در سطح جهان غالبا وارد مسابقات Iron Man مي شوند چرا كه با بالاتر رفتن سن و كاهش سرعت، استقامت بدن افزايش پيدا مي كند، بنابراين ورزشكاران وارد مسابقات مسافت بلند مي شوند كه هيچ محدوديت سني ندارد.

- نقطه قوت شما در سه گانه در كدام بخش است؟

+ در قسمت دو من عملكرد بهتري دارم با توجه به اين كه من پيش تر دو استقامت كار مي كردم.

_ نقطه ضعفتان چيست؟

+ نقطه ضعف همه ورزشكاران سه گانه ايران از جمله من در بخش شنا است. ما در تمام مسابقات كاپ يا قهرماني آسيا و يا حتي كاپ هاي اروپايي كه شركت مي كنيم تنها در بخش شنا عقب مي افتيم و جا مي مانيم و در بخش دو و دوچرخه اختلاف چنداني نداريم رقبا خيلي از ما بهتر نيستند و من و ساير بچه هاي تيم ملي از نظر زمان دو دوچرخه كاملا با نفرات برتر سه گانه آسيا مي توانيم رقابت فشرده داشته باشيم اما وقتي در بخش شنا عقب بمانيم امكان جبران زمان از دست رفته در دو دوچرخه هم بسيار كم مي شود.

- خب به نظر شما چگونه مي توان بر اين نقطه ضعف غلبه كرد و از اختلاف كاست؟

+ خب با توجه به فعاليت هاي خوبي كه در فدراسيون صورت گرفته مثل استفاده از تجارب ملي پوشان سه گانه در كسوت مربي، چرا كه اين دوستان از تمرينات سه گانه و شرايط آن به خوبي آگاهند و از نيازهاي يك ورزشكار سه گانه به خوبي مطلع هستند و نقطه ضعف ها و راه برطرف كردن آن ها را به خوبي مي شناسند و در كنار اين نياز به اين داريم كه به صورت فراگير و دامنه دار و در برنامه اي بلند مدت در بخش شنا كار كنيم. به طوري كه نه فقط براي مسابقات پيش رو كه در طول سال روي بخش شنا طي اردوهاي دراز مدت كار كنيم. به عنوان مثال براي بازي هاي آسيايي جاكارتا مي توانيم به منظور ارتقاء ركوردهاي شنا مي توانيم دوره 6 ماهه ويژه شنا برگزار كنيم چرا كه يك سال زمان مناسبي است تا در بخش شنا و يا كليت سه گانه به آمادگي مطلوب برسيم.

- روند رو به رشد سه گانه و عملكرد فدراسيون را در مدتي كه از راه اندازي اين رشته در كشور مي گذرد چطور مي بينيد؟ آيا از ديد شما اين عملكرد مطلوب بوده است؟

+ واقعيت را اگر بخواهيم نه. يعني اگر بخواهيم به طور ميداني در نظر بگيريم نه. اما اگر شرايط كلي حاكم بر اقتصاد كشور و تمام جوانب را در نظر بگيريم؛ در آن صورت است كه متوجه مي شويم نسبت به بسياري از ورزش ها ها با قدمت بيشتر عملكرد بهتري داشته ايم. البته در ماه هاي گذشته تغييرات خوبي ايجاد شده و برنامه ريزي هاي خوبي صورت گرفته كه اميدوارم با ادامه اين روند نتيجه آن را عمل ببينيم و اين كه آيا سرعت رشدي كه در اين مدت شاهد آن بوده ايم حفظ مي شود يا نه.

- با توجه به آن چه كه درباره كاستن اختلاف در بخش شنا گفتيد، نظرتان درباره حضور مربي خارجي براي سه گانه چيست و به نظرتان چه اندازه مي تواند به روند رو به رشد سه گانه و جبران كمبودها كمك كند؟

+ تمام دست اندركاران، مربيان ورزشكاران سه گانه همگي با حضور يك مربي خارجي موافق هستند. مربي خارجي درجه يك كه بتواند در اين رشته تخصصي تغييرات بزرگ ايجاد كند و بتواند حجم تمرينات و ميزان فشار وارده به ورزشكار را در هر بخش به طور دقيق و كارشناسي شده با توجه به نياز و توان ورزشكار برنامه ريزي كند. شرايط ريكاوري و تغذيه را به خوبي بشناسد و دنيايي از اطلاعات را كه مانند يك پازل مي باشد به درستي در كنار هم به كار ببرد و اين كار تخصص و مديريت بالايي را طلب مي كند. در رشته هايي مثل كشتي كه ما صاحب سبك هستيم ديگران از مربيان و دانش ما براي ارتقاء سطح خودشان استفاده مي كنند و از آن جا كه ورزش سه گانه در كشور ما رشته اي نوپا به حساب مي آيد ما هم نياز داريم تا از حضور يك مربي خوب خارجي و تجارب كشورهاي صاحب سبك براي چيدن آن پازل اصلي استفاده كنيم و بر سطح دانش فني و تخصصي خودمان بيفزاييم.

- به نظرتان نبود مربي خارجي در كشور ما نمود بيشتري داشته يا نبود ابزار و امكانات مطلوب؟

+ نمي توان به طور خاص يكي از اين ها را از ديگري جدا كرد و نبود يا كمبود هر كدام را تعيين كننده تر دانست چرا كه هر كدام نقش خاص خود را در پيشبرد برنامه ها دارند. حضور يك مربي خوب خارجي مستلزم وجود ابزار و تجهيزات و بستر مناسب كار مي باشد. مثلا مربي خارجي شايد 15 مسابقه برون مرزي را در سال پيش بيني بكند و خب فدراسيون بودجه اعزام به اين مسابقات نداشته باشد يا اردوهاي بلند مدت ساليانه، مكمل هاي متعدد و سالن هاي اختصاصي و ... و اين بستگي به شرايط و برنامه فدراسيون و ايده هاي مربي دارد كه چه برنامه اي را براي چه هدفي تنظيم كند و منتظر چه نتيجه اي از آن برنامه ها باشد.

- اخيرا شاهد هجمه ها و انتقادهايي عليه فدراسيون بوديم كه با بي اخلاقي هم توام بوده، نظر شما در اين باره چيست، تاثير اين سبك از انتقادها به ورزش سه گانه چيست؟

+ خيلي ها از شرايط موجود ناراضي هستند و نارضايتي هايشان نيز به حق است. مريبان و ورزشكاران زيادي اعتراض دارند و فدراسيون هم همواره پاسخ مي دهد. البته خيلي از مشكلات و اعتراضاتي كه وجود دارد با پيگيري هاي اخير فدراسيون و روند مثبتي كه در پيش گرفته شده است حداقل روي كاغذ در حال رفع شدن و بهبود است. شايد تعدادي از اين اعتراضات با بي اخلاقي همراه باشد اما سبب مي شود به خودمان بياييم و با انگيزه بيشتر كار كنيم. از آن جا كه ورزش سه گانه كمي ناشناخته است، مي توان انتقادها را به كار گرفت و در جهت مثبت و درست از آن ها بهره برد.

- آيا خودتان شخصا انتقاد يا مطالبه اي از فدراسيون داشته ايد كه در توان فدراسيون بوده باشد با عدم پاسخگويي مواجه شويد؟

+ مطالبات كه زياد بوده مثلا در مورد تجهيزات و امكانات. به عنوان مثال اردويي در ايتاليا برپا بود كه با 6 ميليون تومان مي توانستم به آن كمپ سه ماهه بروم. كمپي كه نفرات المپيكي از آن خارج مي شوند اما فدراسيون در اين مورد كمكي به من به عنوان يكي از ورزشكاران برجسته تيم ملي نكرد تا در اين اردوي سطح بالا حضور يابم.

- آخرين مسابقه اي كه در آن شركت كرديد كي و كجا بوده است؟

+ قهرماني غرب آسيا در كشور اردن در آبان ماه سال گذشته كه مقام دوم را كسب نمودم و بعد از آن در مسابقه اي حضور نداشته ام.

- با توجه به اين كه گفتيد در مسابقات آتي ليگ و قهرماني كشور و ... شركت خواهيد كرد، توقع كسب چه عنوان و مقامي را از خودتان داريد؟

+ با توجه به تمرينات سخت و فشرده اي كه در حال حاضر انجام مي دهم فراتر از ايران فكر مي كنم چون 4 سال قهرمان كشور بوده ام و برنامه هاي قهرماني كشور و ليگ خيلي براي من ملاك نيست و در هدف گذاري كه براي خودم دارم، به جز امسال كه قهرماني آسيا را داريم هدف اصلي من بازي هاي آسيايي جاكارتا در سال آينده است كه اولا مجوز ورود به آن مسابقات را بگيريم و ضمنا فقط در آن جا حضور نداشته باشيم و بتوانيم نتيجه خوبي را هم كسب كنيم و اين به برنامه هاي فدراسيون و حركت هاي آغاز شده در فدراسيون بستگي دارد كه تا چه اندازه مثبت و عملياتي مي شود يا اين كه فقط روي كاغذ خواهد بود.

- مهم ترين دغدغه ها و مشكلات پيش روي ورزشكاران سه گانه ايران چيست؟

+ ورزش سه گانه ورزش جذاب و در عين حال سنگيني است و اگر شما به زندگي ورزشكاران سه گانه نگاه كنيد مي بينيد كه متحمل زحمات زيادي مي شوند، تحمل تمرينات سنگين در گرما و سرما هر كدام سختي هاي خود را دارند. يا اگر يك سال ليگ برگزار نشود ورزشكار با نداري مواجه مي شود و مجبور مي شود براي تامين هزينه تمرينات و گذران امور زير بار قرض برود. چرا كه براي تمرين مناسب مجبور به هزينه كردن مي باشيم، از مكمل ها گرفته تا تجهيزات و اياب و ذهاب و هزينه هاي جاري زندگي، از آن جايي كه در سه گانه در واقع سه رشته ورزشي وجود دارد مستلزم وقت و هزينه زيادي مي باشد. طبق گفته مربيان خارجي ورزشكاران ايران استعداد خوبي براي رشته سه گانه دارند كه با برنامه ريزي هدفمند مي توانند به موفقيت هاي چشمگير در اين رشته ورزشي دست يابند. ما هم با تلاش فراوان در پي رسيدن به موفقيت هستيم و به اميد خدا با روند رو به رشد فدراسيون و رفتن به تيتر يك ورزش ها بيش از پيش روي ما حساب كنند و بتوانيم در زمره ورزش هاي سطح اول كشور مثل واليبال، كشتي، وزنه برداري و ... قرار بگيريم و اين مستلزم تلاش ما ورزشكاران و برنامه ريزي هدف دار و جهت دار فدراسيون است كه در انتها نتيجه خوبي گرفته شود و كارنامه خوبي براي نسل هاي بعد به جا بگذاريم.

- به نظر شما چطور مي توانيم بهترين استعدادها را از سنين پايين براي سه گانه جذب كنيم؟

+ اين سوال خيلي تخصصي و بسيار گسترده است. بايد توجه داشته باشيد كه ورزشكار سه گانه را بايد پرورش داد نه اين كه در بين ورزشكاران رشته هاي ديگر مثل شنا يا دو وميداني آن ها را جستجو كرد. به طور كلي استعداديابي مستلزم صرف زمان زيادي است و بايد ماه ها در مسابقات و اردهاي مختلف حضور يابند تا در سال هاي آينده بتوان از آنان بهره برد. اما به نظر من فدراسيون بايد از داشته هاي موجود استفاده كند، به عنوان مثال اگر تيموري الان به هفتاد رسيده با جهت دار كردن تمرينات و مربي خارجي و كيفيت بهتر تمرينات مي تواند به صد برسد چرا كه تجربه دارد و در مسابقات مختلف حضور داشته و براي وي هزينه شده است، از همين رو صرفا براي استعداديابي هزينه كردن اشتباه است و مي توان از نفرات كنوني هم نتيجه بهتري كسب كرد. استعدايابي هزينه و زمان زيادي را طلب مي كند تا يك چهره به سه گانه افزوده شود و تازه اگر بعد از صرف اين هزينه آن ورزشكار در سه گانه باقي بماند. با توجه بيشتر به ملي پوشان كنوني مي توانيم توجه عمومي را به ورزش سه گانه جلب كنيم و برند سازي كنيم و جايگاه خودمان را در كميته ملي المپيك و وزارت ورزش بيش از پيش باز كنيم كه استعدادهايي كه پس از ما وارد سه گانه مي شوند با يك زمينه خوب وارد اين رشته شوند و از تجارب ما استفاده كنند. در كل اين كه بگوييم صرفا استعداديابي كنيم يا صرفا بر داشته هاي فعلي تكيه كنيم اشتباه است و بايد از ظرفيت هايي كه تا كنون براي آن ها خرج كرده ايم استفاده كنيم و در كنار آن ها استعداديابي و ورود نفرات جديد را هم داشته باشيم.

_ با توجه به اين موارد كه الان مطرح كرديد به نظر خودتان اين ها حرف هاي يك مربي آينده ورزش سه گانه است؟ چون به نظر مي رسد كه از الآن به مربي گري در سه گانه فكر كرديد؟

+ بله، البته. چرا كه تجربيات زيادي را در سه گانه كسب كردم. زماني كه ما سه گانه را آغاز كرديم به هيچ عنوان تجربه اي از نوع تمرينات و تغذيه و بدنسازي و مديريت انرژي در مسابقه وجود نداشت ولي الآن مي توانم به شاگردانم تجربيات زياد و مواردي را براي كسب نتايج بهتر به آن ها منتقل كنم و صرفا آزمون و خطا نباشد و بتوانم بهترين راه را پيش پاي ورزشكاران بگذارم.

_ آيا تا به حال دوره مربي گري گذرانده ايد؟

+ از آن جا كه زمان زيادي براي شركت در اين دوره ها دارم تنها يك دوره مربي گري درجه 3 را در سال 89 در كرمانشاه گذراندم اما خيلي پيگير آن نشدم چرا كه باور دارم ظرفيت هاي سلمان تيموري هنوز براي قهرماني در ورزش سه گانه به طور كامل بروز نيافته است و با توجه به گفته مربيان و آن چه كه خودم مي بينم خيلي بيشتر از اين مي توان به جلو بروم. همان طور كه گفتم بيشتر تمركز من به بازي هاي آسيايي است و انشا الله حدود 40 سالگي وقتي به تجربه كامل رسيدم به دنبال دوره هاي تخحصصي مربي گري خواهم رفت و با گذراندن دوره هاي مختلف و كسب علم مطلوب و قرار دادن آن در كنار سال ها تجربه مي توانم براي شاگردانم مفيد باشم و بسيار بهتر از حالا با تلفيقي از علم و تجربه ورزشكاران خوبي را تحويل جامعه ورزش سه گانه و فدراسيون بدهم كه به اميد خدا به نوعي هم نتايج خودمان و هم نتايج شاگردانمان در ياد نسل هاي بعد باقي بماند.

- با تمام اين اوصاف خودتان را ورزشكار موفقي در رشته سه گانه مي دانيد؟

+ بله البته در سطح ايران، من در سال هاي گذشته به سطح جهان و المپيك فكر مي كردم اما با توجه به مشكلاتي كه پيش آمد و بودجه هاي كمي كه در اختيار فدراسيون قرار مي گرفت و مشكلات مديريتي كه قبلا وجود داشت و گريبانگير ما و فدراسيون بود، برنامه ها به طريقي پيش نرفت كه ما آن طور كه مطلوبمان بود نتيجه بگيريم ولي اميدواريم با اتفاقات و تغييراتي كه صورت گرفته زحمات چند ساله ما به بار بنشيند و بتوانيم نتايج بهتري را كسب كنيم و اين ورزش جايگاه خود را در بين ورزش ها از لحاظ بوجه گيري توجه، اهمييت و مقام آوري پيدا كند.

- بيشترين سهم را در موفقيت هاي سلمان تيموري چه كسي داشته است؟

+ خانواده هر ورزشكاري بيشترين نقش را در موفقيت او دارند و در مورد خودم اگر بخواهم اشاره كنم مادرم كه در اين چند ساله يار و ياور و بسيار پيگير كارهاي من بوده و شرايط را جوري براي من فراهم كرده كه من علي رغم همه مشكلات بتوانم با آسودگي خاطر به ورزش خود ادامه دهم. همين طور آقاي محمد الماسي مربي خوبم در تويسركان كه زحمات خيلي زيادي را براي من كشيده است و آقاي محمد منصور زاده سرمربي سابق تيم ملي كه درس هاي بزرگ و زيادي به من آموخت و پيش از همه اين ها لطف خدا كه اميداورم براي آينده هم شامل حالم بشود تا بتوان نتايج بهتري بگيرم.

- ضمن آرزوي موفقيت در مسابقات پيش رو در پايان اگر حرف ناگفته اي هست بفرماييد؟

+ نه حرف خاصي نيست، از شما براي وقت و انجام اين مصاحبه تشكر مي كنم.


منبع :

تعداد بازدید : 851 - کد خبر : 2397 - تاریخ خبر : 3 خرداد 1396 - 13:42:26

انتهای خبر / فدراسیون ورزش سه گانه جمهوری اسلامی ایران ( www.IRTriathlon.ir )

ارسال نظرات

شما میتوانید در صورت تمایل نظر خود را  در مورد این مطلب برای ما ارسال کنید.


متن پیام
 

     
پیامی برای این مطلب وجود ندارد.

وزارت ورزش و جوانان
كميته ملي المپيك جمهوري اسلامي ايران
كنفدراسيون سه گانه آسيا
اتحاديه بين المللي سه گانه

 

روابط عمومی فدراسیون ورزش سه گانه ج .ا.ا

تلفن تماس : 22761093 (21) 98+ ، 22761868 (21) 98+

دور نگار : 22761753 (21) 98+

 پست الکترونیک : Triathlon@msy.gov.ir

آدرس : خیابان پاسداران ، بهارستان هشتم،پلاک 19 طبقه 1

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به فدراسیون ورزش سه گانه می باشد. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.                                طراحی و اجرا :Sodagar.gh@gmail.com