مسابقات ورزشي سه گانه بستري براي حفظ و احياي محيط زيست

: : يادداشت روز

:: مسابقات ورزشي سه گانه بستري براي حفظ و احياي محيط زيست

يكي از اهداف فدراسيون سه گانه ايران راه اندازي مسابقات ليگ به منظور توسعه و گسترش ورزش سه گانه و همچنين كشف و شناسايي استعدادها و پشتوانه سازي براي تيم ملي بوده است.

در اين راستا اولين دوره ليگ ورزش سه گانه باشگاه هاي كشور در سال 1387 با حضور 11 تيم فولاد گستر تبريز، نيروهاي مسلح، فولاد ماهان سپاهان، هيات مازندران، هيات قزوين، هيات قم، تربيت بدني كردستان،‌ هيات فارس، هيات گلستان، شهرداري زنجان و شهرداري كرمانشاه با بيش از 80 ورزشكار آغاز گرديد.

ليگ باشگاهي كشور كه هر ساله شاهد افزايش تعداد تيم هاي حاضر است در سه دور برگزار مي شود.

اكنون فدراسيون سه گانه ايران با برگزاري دو دوره كلاس مربيگري و داوري بين المللي در كشورمان سعي كرده تا دانش مربيان و داوران را به روز كند و گامهاي مهمي را براي جذب باشگاههاي بزرگ به سوي ورزش سه گانه و داشتن يك ليگ مهم و قوي برداشته است.

از طرفي با رايزني فدراسيون سه گانه و رييس اين فدراسيون اكنون چند پايگاه در كشور مد نظر است و مقدمات اوليه احداث و تاسيس اين مراكز براي برگزاري مسابقات و اردوها فراهم شده كه در اين راه فدراسيون نياز به توجه بيشتر تمامي نهادهاي ذيربط دارد چرا كه به گفته يكي از مديران فدراسيون ، ورزش سه گانه يك رشته ورزشي كاربردي براي نظام محسوب مي شود و بايد توجه بيشتري به آن صورت گيرد.

در هر حال با تثبيت فدراسيون و تعيين و تاييد روساي هيات هاي استاني كم كم به سوي آينده ايي اميدوار كننده ورزش سه گانه ايران پيش مي رود به خصوص كه اتحاديه جهاني سه گانه و كنفدراسيون آسيا هم توجه بايسته ايي به ورزش سه گانه در ايران دارند.

دعوت از 4 ورزشكار ايراني به اردوي منتخب زير 20 ساله هاي آسيا ، تشكيل كلاس هاي آموزش داوري و مربيگري بين المللي در ايران و آينده روشن ليگ برتر با حضور باشگاههاي بزرگ در كنار توجه وزارت ورزش و كميته ملي المپيك به سه گانه همه و همه بيانگر اهميتي است كه ورزش سه گانه در كشور پيدا كرده و آن را در ديف ورزش هاي داراي ويژگي و رشته هاي پايه قرار داده است.

بله سه گانه في نفسه ورزش هاي پايه است چرا كه سه رشته ورزش مادر و پايه در قالب يك رشته و يك فدراسيون در آمده و جواناني را جذب خود كرده است كه داراي اراده ايي آهنين و پشتكاري بالا هستند.

بدون شك اگر بتوان مراكزي را در نقاط مختلف كشور به اين رشته ورزشي اختصاص داد كه اينكار نياز به يك اراده ايي قوي از سوي همه نهادهاي اجتماعي و فرهنگي ورزشي ، استانداري ها و شهرداري ها و حتي دهياري ها و منابع طبيعي دارد شك نكنيد كه هر روز بر وسعت و استقبال جوانان از اين رشته زيبا و مفرح و در عين حال سخت و سنگين افزوده خواهد شد.

در دنيا معمولا مسابقات سه گانه را به منظور ترويج و توجه مردم به محيط زيست و طبيعت در فضاهايي برگزار مي كنند كه خيلي براي مردم داراي اهميت است. همانند جنگل ها و كشتزارها و سواحل دريا و جاده هاي كوهستاني و مسطح تا از اين طريق ضمن برگزاري مسابقات ورزشي بتوانند اهميت و زيبايي هاي منابع طبيعي و محيط زيست را به شهروندان خود نشان دهند.

ما نيز در ايران يقينا همه نوع فضاي طبيعي و بكر داريم كه به شدت نيازمند توسعه و نگهداري است. مثل جنگل هاي زيباي شمال و جنوب و مركز كشور، مثل درياها و سواحل شمال و جنوب و درياچه هاي متعدد مركزي، مثل مناطق كوهستاني و كويري، و...كه سازمان محيط زيست براي حفظ و احياي آنها نياز به ابزار تبليغاتي فراواني دارد. كدام ابزار بهتر و موثر تر از ورزش آنهم ورزش سه گانه مي تواند همه اين موارد را به مردم در عين هيجان و زيبايي نمايش دهد تا توجه شهروندان و مسئولين به نقطه نقطه منابع طبيعي جلب شود؟

به هر حال فدراسيون سه گانه بستر خوبي است براي همياري و همكاري در جهت حفظ محيط زيست زيباي ايران عزيز مشروط برآنكه اراده ايي براي اهميت مسابقات ورزشي در جهت حفظ و احياي محيط زيست از سوي سازمان محيط زيست وجود داشته باشد كه انشالله دارد.


منبع :روابط عمومي فدراسيون

تعداد بازدید : 209 - کد خبر : 1783 - تاریخ خبر : 5 بهمن 1393 - 09:31:37

انتهای خبر / فدراسیون ورزش سه گانه جمهوری اسلامی ایران ( www.IRTriathlon.ir )

ارسال نظرات

شما میتوانید در صورت تمایل نظر خود را  در مورد این مطلب برای ما ارسال کنید.


متن پیام
 

     
پیامی برای این مطلب وجود ندارد.

وزارت ورزش و جوانان
كميته ملي المپيك جمهوري اسلامي ايران
كنفدراسيون سه گانه آسيا
اتحاديه بين المللي سه گانه

 

روابط عمومی فدراسیون ورزش سه گانه ج .ا.ا

تلفن تماس : 22761093 (21) 98+ ، 22761868 (21) 98+

دور نگار : 22761753 (21) 98+

 پست الکترونیک : Triathlon@msy.gov.ir

آدرس : خیابان پاسداران ، بهارستان هشتم،پلاک 19 طبقه 1

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به فدراسیون ورزش سه گانه می باشد. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.                                طراحی و اجرا :Sodagar.gh@gmail.com